Jak stres wpływa na sen?

Sen jest lekarstwem na wszystko. Z tego też powodu warto dbać nie tylko o jego długość, ale i jakość. Niestety, istnieje wiele czynników, które potrafią mieć bardzo negatywny wpływ na nocny wypoczynek – wśród nich warto wyróżnić między innymi stres, który w dzisiejszych czasach dotyka niemal każdego.

Stres a sen – dlaczego mają na siebie wpływ?

Stres, szczególnie ten długotrwały, potrafi bardzo odbić się na zdrowiu człowieka. To właśnie stale występujący niepokój i zdenerwowanie jest jedną z najczęstszych przyczyn zawałów i udarów mózgu. Osoby, które stale są narażone na takie samopoczucie mają problemy również z zaśnięciem. Jeśli więc wieczorem przewracasz się na łóżku z boku na bok, często budzisz się w nocy lub cierpisz z powodu bezsenności, spróbuj sukcesywnie eliminować czynniki stresowe ze swojego życia – możliwe, że to właśnie one są przyczyną Twoich problemów. Dlaczego tak się dzieje? Związek stresu ze snem opiera się głównie na gonitwie myśli, która bardzo często ma miejsce właśnie w czasie wzmożonego zdenerwowania. Zbyt dużo pomysłów i zmartwień pojawiających się w głowie sprawia, że ciało i mózg nie mogą się skupić na prawdziwym odpoczynku. Stres sam w sobie może również nasilać bóle głowy, pleców, barku, szyi, a nawet zębów – każdy dyskomfort tego typu może mieć bardzo negatywny wpływ na jakość nocnego wypoczynku.

Co zrobić, gdy stres nie pozwala zasnąć?

Skoro już wiadomo, że to właśnie stres często jest winowajcą problemów z zasypianiem, pojawia się pytanie: co zrobić, aby ich uniknąć? W pierwszej kolejności należy zbadać poziom kortyzolu (hormonu stresu)  – jest to proste i szybkie badanie, które może powiedzieć bardzo wiele o ogólnym stanie zdrowia pacjenta. Szalenie istotne jest również dbanie o codzienne nawyki dotyczące snu. Warto zwracać uwagę na zbilansowaną dietę oraz odpowiednie warunki w sypialni – na drugie z wymienionych składa się między innymi regularne wietrzenie pomieszczenia, a także tworzenie przytulnej, higienicznej atmosfery. Osoby mające problemy ze snem powinny w miarę możliwości ustalić również stały plan dnia oraz unikać używek i posiłków przed snem. Najlepiej, gdy sypialnia pełni jedynie funkcję pomieszczenia do spania, a nie biura – powinna się bowiem kojarzyć dobrze i relaksująco.

Jakość snu – masz na nią wpływ!

Wcześniej wspomniane, dobre warunki w sypialni nie ograniczają się jedynie do wyżej wymienionych kwestii. Ogromne znaczenie ma również dobrze dobrane podłoże do snu, które – pod warunkiem odpowiednich parametrów – może zminimalizować bóle kręgosłupa i inne problemy wynikające z nadmiernego stresu. Hilding Pasodoble to model, który jest świetnym dowodem na to, że wysokiej jakości materac może być przystępny cenowo. Ten skonstruowany na bazie sprężyn kieszeniowych produkt doskonale sprawdzi się w przypadku osób, którym zależy na wsparciu każdej części ciała. Świetnym rozwiązaniem jest również SleepMed Hybrid Premium, który, dzięki swojej sprężynowo-piankowej budowie, dopasowuje się do kręgosłupa, karku i nóg użytkownika bez względu na przyjmowaną w trakcie snu pozycję. 

Niska jakość snu to problem, który należy jak najszybciej wyeliminować. Pozbycie się czynników stresowych nie jest łatwe, ale – w połączeniu z dobrymi nawykami – z pewnością odmieni Twoje życie i zredukuje negatywne skutki bezsenności. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *